Werkwijze

Als je de praktijk binnen komt heb je vaak een vraag een klacht of probleem. Hier hebben we dan een gesprekje over en vervolgens gaan we spieren testen. Nu hebben we informatie over wat er aan de hand is en gaan we aan de slag om je je weer beter te laten voelen. Dit kan door middel van oefeningen, massagepunten vasthouden en begrijpen waarom iets is.

Luie acht kind

Hoe werkt dat dan?

Alles beweegt, je armen en je benen dat kun je zien maar er beweegt meer in je lijf wat je niet kunt zien, wel voelen. Gedachten en emoties hebben invloed op ons lijf. Misschien heb je wel eens meegemaakt dat je moet huilen en je je inhoudt. Dan beweegt de emotie dus niet meer. Hiervan krijg je keelpijn. Er is niets mis met je keel. Dat is de plek waar je die emotie vastzet. Ga je huilen is je keelpijn over. Wat gebeurt er denk je  met je keel als je langdurig daar je emoties vast zet?
We kennen ook allemaal het placebo effect. Hier beïnvloedt je denken het lichaam.

Je denken, je voelen en je lijf zijn allemaal met elkaar verbonden. Als je denkt voel je er iets bij en dat gebeurt allemaal in je lijf. In je spieren wordt opgeslagen wat je meemaakt en van nature wil je pijnervaringen voorkomen. Heb je meegemaakt dat je je hand verbrandt en je komt opnieuw dichtbij een hete kachel reageert je lijf (pas op!). Wanneer iemand je uitscheldt doet het zeer, je wordt boos of je loopt weg om het te laten stoppen.

Wil je het eens uitproberen?

Ga rechtop staan met je ogen dicht en til beide armen recht naar voren. Denk aan een heel nare gebeurtenis. Voel hoe het is je armen omhoog te houden.
Stop even en beweeg even je armen, benen en je nek.
Ga opnieuw rechtop staan met je ogen dicht. Til je beide armen omhoog en denk aan de leukste dag die je kunt bedenken. Voel hoe het is je armen omhoog te houden.
Is er een verschil te voelen?

Spelend leren met kinderen
Leer letters met kleuren en klei

Leerproblemen

Bij leerproblemen gaan we eerst eens zien of je je lijf wel kunt gebruiken om te leren.
Bij leren heb je je lijf nodig. Je ogen, je oren, je handen en dit moet allemaal aangestuurd worden door je hersenen. Hier wordt al een heleboel duidelijk en snappen we ineens waarom het zo moeilijk gaat. En als het al lang heel moeilijk gaat hebben we er ook nog stress bij, en denken we waarom kan een ander het wel en ik niet.
Wanneer je geboren wordt ontwikkel je en leer je in hoog tempo. Niet iedereen ontwikkelt gelijk. De een loopt met negen maanden en de ander bij 18 maanden. De een leert lezen met 5 jaar en de ander pas met 8 jaar. Het is maar net of we er een probleem van maken of niet. Ieder heeft zijn of haar talent en een eigen leerstijl en leerweg. Met Kinesiologie gaan we in kaart brengen hoe je leert en hoe we dit kunnen inpassen in het huidige leersysteem.
Daarbij doen we een heleboel spelletjes en bewegingsoefeningen, want leren doe je met je lijf. Voor meer informatie over de hele ontwikkeling van bewegend leren vind je op learning through movements.nl

Lichamelijke klachten

Bij klachten in het lijf vragen we de spieren door ze te bewegen waar de klachten mee te maken hebben, het kan zijn door beweging, emotie, voeding of iets in de omgeving.
We kijken vervolgens wat het lijf nodig heeft om te herstellen, het kan zijn in de praktijk of een verwijzing naar een ander specialisme. Soms leeft iets onderbewust waar we niet bij kunnen met onze gedachten, gelukkig weten je spieren het wel. Dit is vooral handig bij allergieën en bij kinderen die nog niet kunnen praten.

Oefeningen kinderen stress
Verminder spanning in een kind

Gedragsproblemen

Waarom is de grote vraag en als je het weet hoe ga je er dan mee om? Als je als ouder/verzorger een probleem hebt met het gedrag van je kind, zegt het ook iets over jezelf. Gedrag is altijd een interactie tussen twee of meerdere personen want je reageert op elkaar en dat beïnvloedt jezelf en de ander. We kijken naar het geheel en niet alleen naar het gedrag dat het probleem geeft. Wat vind je ervan, hoe voelt het en wat zou je graag willen? Zowel in de praktijk als in de thuissituatie kan er hulp en ondersteuning geboden worden.

57_57