Wat is zelfvertrouwen?
Vertrouwen dat je het kan, dat betekent zelfvertrouwen hebben. Maar ja hoe werkt dat dan. En vooral bij kinderen, zij ontwikkelen en moeten nog van alles leren. Het begint bij veiligheid en jezelf ontdekken.
Basisveiligheid
Wanneer er een vertrouwde volwassene in de buurt is en het kind de ruimte krijgt om te ontdekken en zichzelf te mogen zijn, dat is basisveiligheid. Zonder veiligheid moet je overleven en ben je alert op gevaar. Kinderen kunnen nog niet alles en voor wat ze nog niet kunnen moet er ruimte zijn om te leren en een volwassene die je helpt. Ruimte om te leren is ervaren of je het durft, kunt of mag falen. Hier leer je dus niet alleen vaardigheden maar ook wie je bent. Is een kind verlegen en kijkt de kat uit de boom of stort hij zich overal in en ziet wel hoe het afloopt. Heb je geduld om te oefenen of raak je snel gefrustreerd als iets niet lukt. Wanneer dit er allemaal mag zijn voelt een kind zich veilig en bouwt hij zelfvertrouwen. Het kunnen en hoe je daarin bent.
Ikke kan het zeluf!
Zelfbewust zijn is een prachtige ontwikkeling bij kinderen. Rond twee jaar beseffen kinderen wie ze zijn. De wereld draait om ikke. Deze kinderen hebben een heel heel groot zelfvertrouwen. Ze denken dat ze alles al kunnen. Kinderen moeten ervaren dat ze nog niet alles kunnen, dit werkt beter dan het ze zeggen. Als iemand zegt dat je het niet kunt is de beleving van buiten af. Wanneer kinderen ervaren weten ze van binnen uit. Zelf een glas drinken inschenken is een mooi voorbeeld. Je ziet het als verzorger mis gaan en dan grijp je in.
Hoe kun je het leren als je het niet mag doen en mag ervaren dat het fout gaat. Als verzorgers dan ook nog boos worden omdat het een bende wordt of er iets stuk gaat, ja dan gebeurt er dus iets met het zelfvertrouwen. En kinderen kunnen heus tegen een stootje maar veel van deze situaties of iets moeten doen wat steeds niet lukt dat gaat ergens zitten.
Ruimte om te groeien
Door te spelen leert een kind heel veel vaardigheden, vanzelf. Hij ontdekt waar hij goed in is. Wanneer je ergens goed in bent geeft dit een succeservaring en je vind dit leuk. Vervolgens doe je het meer en word je er steeds beter in. Een talent noem je dit. En niet dat je ergens in uitblinkt maar gewoon je kunt het en je krijgt er een goed gevoel bij. Een ervaring van binnenuit. Dan komt school om de hoek, kinderen moeten ook dingen doen die niet leuk zijn en die ze niet goed kunnen. De ervaring is wanneer kinderen iets niet kunnen ze er meer van moeten doen. Je moet uitkijken dat kinderen niet meer doen van waar ze niet goed in zijn in verhouding tot waar ze wel goed in zijn. Soms als een kind wat meer tijd nodig heeft voor de ontwikkeling worden ze ook wel eens overvraagt.
Laat kinderen bewust worden van hun kunnen en hoe ze zijn en vooral hoe het voelt. Geef ze de veiligheid dat het ok is. Kinderen weten precies van elkaar wie goed is in voetbal en wie goed kan lezen. Maak het een niet belangrijker dan het ander.
Zelfvertrouwen vergroten
Heeft jouw kind weinig zelfvertrouwen ga dan in gesprek, wat kun je goed en wat kun je niet goed en hoe is dat voor jou? Een kind moet het zelf voelen. Al zeggen 100 mensen dat je iets goed hebt gedaan, voel je het zelf niet zo is dat het gene wat telt. Wil je hulp om te ontdekken waar het gebrek aan zelfvertrouwen aan ligt en vooral dit herstellen kun je terecht bij Kinderkinesiologie.